Under förra veckan begav sig Johan Ahlberg till Loka Brunn
vid Grythyttan för att under några dagar provköra 2012 års modellprogram
från Husaberg, tillsammans med kollegor från övriga europeiska länder.
Bland annat provkördes nya tvåtaktsmodellen TE125.
1988 bestämde sig en grupp Svenska Enduroentusiaster för att utveckla
och bygga en ny typ av radikala Enduromotorcyklar, som sedan blev kända
som de första Husabergarna. Sedan dess har vi sett enduro, motocross- ,
supermotomodeller och olika så kallade Cross-Country-modeller från den
blå-gula motorcykeltillverkaren.
Inför 2012 har Husaberg valt att fokusera på sina rötter igen, och
närmast framöver kommer vi bara se enduromodeller från den ”svenska”
tillverkaren (med utveckling i Sverige och tillverkning vid
KTM/Husabergfabriken i Mattighofen, Österrike).
I stora drag är TE125 en kopia av de större modellerna TE250 och
TE300. Hjulbasen är densamma, precis som markfrigången, bromsarna,
fjädringen och förgasaren (Keihin PWK 36S AG). Vikten uppges till 97
kilogram, cirka 6 kilo lättare än TE250 och TE300, vilket till viss del
beror på att TE125 saknar elstart. Samtidigt anges sadelhöjden hos
TE125 vara fem millimeter högre än TE250 och TE300, och bakdäcket
aningen smalare (120/90-18 i jämförelse med 140/80-18 hos TE250/300).
Några av höjdpunkterna hos TE125 är dess fullt justerbara
48-millimeters closed-cartridge framgaffel, stötdämpare av PDS-modell
(utan separat länkage), CNC-frästa gaffelkronor, hydrauliskt manövrerad
Magura-koppling och den genomskinliga bensintanken på 11 liter.
Precis som dess större syskon har designen finslipats en del, inte
bara med hjälp av nya dekaler utan också en gullackerad ram samtidigt
som ett par robusta handtagsskydd och ramskydd ovanför fotpinnarna är
standard. Däremot är inte det främre ram- och motorskyddet som du
finner hos övriga av Husabergs 2012-modeller standard hos TE125.
Under provkörningen finns Husabergs fabriksförare, Joakim Ljunggren
med och showar loss, tillsammans med Thomas Gustavsson som var med och
skapade Husaberg, själv snabb enduroförare och ansvarig chef för
Husabergs fabriksteam inom Enduro. På plats och körde var även Jens
Elmwall, mannen bakom den framåtlutade fyrtaktsmotorn som på flera sätt
och vis var grunden till Husabergs ”återfödelse” för några år sedan…
Thomas Gustavsson
Ute vid Öfalla enduroslingor visar Joakim Ljunggren hur man kan göra
när man kör i tämligen djup och tung sand med TE125, och hemligheten
verkar vara ”enkel” och effektiv; i stort sett full gas hela tiden och
finjustering av tempot en aning med hjälp av koppling och broms. Att se
honom forcera fram, i synnerhet i sadeln på någon an tvåtaktarna får mig
att förstå att motorerna står pall för betydligt mer än man kanske kan
tro...
Joakim Ljunggren visar hur lättkörd Husaberg TE125 är...
TE125 går onekligen aningen tungt i sanden, och det gäller att hålla
uppe motorvarvet och grundtempot för att få till ett bra flyt. Efter att
jag kämpat mig igenom det värsta sandpartiet nalkas högre tempo genom
ett öppnare men gropigare avsnitt. Här blir jag snabbt imponerad av hur
förvånansvärt stadig TE125 är. I jämförelse med dess större
syskonmodeller ( och fyrtaktsmodellerna i synnerhet) är det avsevärt
mycket enklare att få till ett härligt flyt och framförallt så tär det
inte så mycket på krafterna.
Men häftigast blir det då jag kommer in i lite bökigare terräng, med
mer sten, rötter och snabba kursförändringar. Till skillnad från
tidigare erfarenheter med tvåtakts 125-kubikare känns det att det här
finns tämligen gott om vridmoment (enligt Husaberg erbjuds cirka 37
newtonmeter på topp), och i kombination med modellens låga vikt så blir
det här underbart smidigt att handskas med. Mycket smidigare än jag
vågat hoppas på…
Däremot är TE125 inte lika rolig under transportkörningarna på grus-
och asfaltsväg, där jag mycket hellre kör någon av de större två- eller
fyrtaktarna.
Precis som övriga av 2012-modellerna från Husaberg är chassit
underbart smidigt och lättkört. Allt känns självklart på något vis. Den
sexstegade växellådan är mycket lättjobbad, där ettans växel passar
riktigt bra i extremt bökig terräng, och sexans växel passar bäst i
hastigheter över 100 kilometer i timmen…
Fjädringen från WP är med en komfortabel grundinställning som är i
mjukaste laget för min smak, men eftersom fjädringen är fullt justerbar
går detta enkelt att modifiera så att den passar ens egen körstil bäst.
När jag talar med Joakim Ljunggren om detta förklarar han att
modellerna har en mjuk grundinställning eftersom den stora massan av
konsumenter vill ha det så, men att hans egna maskiner har en betydligt
hårda inställning, något som passar betydligt bättre då det som här är
tämligen ”stalpigt” med mycket gropar.
Under årens lopp har jag vid flertalet tillfällen tävlat i diverse
endurotävlingar såsom exempelvis Gotland Grand National med flera olika
tvåtaktsmodeller. Däremot har jag föredragit fyrtaktsmodellerna, i alla
fall tills nu. I takt med att många endurotävlingar blir allt mer
extrema i karaktären så blir Husaberg TE125 (och även TE250 och TE300)
allt mer intressanta alternativ.
För att kompensera mot eventuellt högre bränsleförbrukning har
Husaberg även monterat en 11-liters tank på TE125 (i gengäld mot 9 liter
hos FE-modellerna). Hos Husaberg pågår sedan en tid arbetet med nästa
generations tvåtaktare med direktinsprutning och annat som ska gör att
framtiden för tvåtaktarna ser allt ljusare ut.
Bromsarna från Brembo (2-kolvsok fram och enkolvsok bak) är effektiva
och framförallt mycket lättdoserade, vilket gör att det alltid är
mycket enkelt att finlira med såväl fram- som bakbromsen.
Förarergonomin passar bra för min 183 centimeters kropp, och även om
TE125 kan upplevas som liten, så är den inte så liten att det blir
obekvämt för mig. Däremot blir det fantastiskt smidigt. Och om du skulle
råka köra fast så lär du få glädje av den låga vikten.
Designmässigt anser jag att man fått till det mesta mycket bra. Allt
lirar för min 183 centimeters kropp. Sadeln är hård, och med en lämplig
form. Jag upptäcker inga plastdetaljer eller annat som jag hakar fast i
med kläder eller stövlar, och det är enkelt att ändra körställning när
som helst.
Men framförallt är motorn så pass vridstark och lätthanterlig att
körningen blir fantastiskt smidig, snabb och rolig. Även om du måste
vara ytterst noga med valet av växel så är motorn i det här fallet
tämligen förlåtande, och ”tar sig” onekligen tämligen bra även om jag
skulle råka lägga i en för hög växel vid helt fel tillfälle.
Givetvis straffas även den lilla motorn vid riktigt snabba partier,
men så snart det bökar till sig så tar du snabbt igen eventuellt tappad
tid (mot din kamrat som kör någon större och klumpigare modell). Men
bäst av allt är att den inte slösar med din personliga energi i onödan.
Samtidig är den så lekande lätt att hantera när det bökar till sig, att
det kompenserar de färre antalet hästkrafter i jämförelse med sina
större syskon.
Slutligen kan jag sammanfatta provkörningen med att 125-kubikare är
mycket lättkörd, snabb och trevlig totalt sett. När man sedan väger in
pris för inköp (71.900 kronor) och drift- och underhållskostnad så blir
TE125 ett mycket intressant alternativ för en seriös endurosatsning. •
FAKTA HUSABERG TE125 - 2012
Motor |
|
1-cyl, 2-takt, vätskekyld
|
|
Slagvolym |
|
124.8 cc |
|
Borr/Slag |
|
54 / 54,5 mm |
|
Start |
|
Kick |
|
Antal växlar
|
|
6
|
|
Förgasare
|
|
Keihin PWK 36S AG |
|
Koppling
|
|
Flerskivig våt, hydraulisk manövrering
|
|
Ram
|
|
Rörram av 25CrMo4 (Krom-molly)
|
|
Bakram
|
|
Aluminium |
|
Styre
|
|
Neken, Aluminium Ø 28/22 mm |
|
Fjädring fram
|
|
WP-USD Ø 48 mm Closed Cartridqe, fullt justerbar
|
|
Fjädring bak
|
|
WP-PDS DCC, fullt justerbar
|
|
Fjädringsväg fram/bak
|
|
300/300 mm
|
|
Bromsar fram/bak
|
|
2-kolvsok, Ø 260 mm skiva /Enkolvsok, Ø 220 mm skiva
|
|
Fälgar fram/bak
|
|
1.60 x 21"/2.15 x 18" DID |
|
Däckdim. fram/bak
|
|
90/90-21"; 120/90-18" |
|
Drivkedja
|
|
X-Ring 5/8 x 1/4" |
|
Styrvinkel
|
|
26.5° |
|
Hjulbas
|
|
1,475 +/– 10 mm |
|
Markfrigång |
|
385 mm
|
|
Sadelhöjd
|
|
990 mm
|
|
Bensintank
|
|
cirka 11 liter
|
|
Vikt
|
|
cirka 97 kg
|
|
Pris |
|
71 900 kronor |
2011-07-27 14:17