KTM Duke 2012 provkörd av Fastbikes


KTM 690 Duke 2012 - PROVKÖRD



För
närmare 20 år sedan lanserades KTM Duke på marknaden, då som en
hårdkokt busmaskin. Inför 2012 lanseras den fjärde generationen av
modellen som visserligen har en del busfaktor i sig, men som framförallt
är en smidig, lättkörd och rolig motorcykel. Här kan du läsa mer och se
bilder från den första provkörningen av 2012 års KTM 690 Duke.



Förutom att motorn har fått sig en rejäl genomgång med ny topp med
dubbeltändning och mängder av nya komponenter, har designen förändrats
samtidigt som förarergonomin ändrats med bland annat lägre sadelhöjd
(från 865 tilll 835 millimeter).
 
KTM anger en fulltankad vikt på 160 kilogram när det gäller
ABS-versionen (149,5 kilogram startklar utan bensin). Dessutom anges en
serviceintervall på 1000 mil.

Till det redan välkomponerade bromssystemet har KTM nu lagt till en
ABS-version som använder det rosade ABS-systemet 9M+ från Bosch, som med
en systemvikt på 1,3 kilogram inte märks annat än genom markant bättre
säkerhet. När det nalkas bus går det även att stänga av systemet för den
som vill.

Bromsarna från Brembo är i grunden mycket effektiva, och distinkta.
Det radiellt monterade fyrkolvsoket och den 320 millimeters skivan fram
hejdar effektivt med bra fingertoppskänsla. Bakbromsen med sin enkolvsok
och 240 millimeters bromsskiva gör även det et bra jobb och även här är
det tämligen enkelt att dosera rätt bromsmängd.

Under provkörningen, som äger rum på extremt välkurvade bergsvägar,
får bromsarna jobba hårt och ofta, inför de ständigt återkommande tajta
serpentinkurvorna. Något som klarar galant. Belastningen på min kropp,
till följd av alla dessa kraftiga böjar, accelerationer, och
inbromsningar, blir stundtals så pass kraftig att jag drabbas av åksjuka
under en period. Men trots detta gasar jag friskt vidare, eftersom det
är så roligt och fantastiskt många kurvor jag vill hinna med...

Här får även det nya Drive-by-wire-systemet för gasregleringen
bekänna färg. Mellan gasreglaget och spjällhuset från Keihin finns ingen
mekanisk koppling, utan allt sker på elektronisk väg. Hos gasreglaget
finns en liten fjäder som ger ett visst motstånd, för att det ska kännas
"som vanligt". Under provkörningen förekommer diskussioner om att olika
typer av fjädrar kanske kommer att finnas som tillbehör i KTM:s Power
Part-sortiment i framtiden.

Vid en aktiv körstil är det superviktigt att känslan är rätt, och det
är något som KTM har lyckats mycket bra med här. Enligt min åsikt är
detta Drive-by-wire-system en riktig höjdare som bidrar till en mjuk
känsla med en progressiv och exakt gasrespons, oavsett om jag myspyskör
och mest njuter av utsikten eller adrenalinpressar och framförallt
fokuserar på rätt spårval och att komma snabbast framåt.

Allt detta toppas av den encylindriga LC4-motorn med elektronisk
bränsleinsprutning som numer är med en ännu mjukare och behagligare
motorgång, och den där "råheten" som ofta har varit synonym med många
enstånkor, KTM:s LC4-motorer inte minst., är som bortblåst.
 
Dubbeltändningen betyder i det här fallet inte bara dubbla tändstift,
utan även att respektive tändstift har sin egen tändkurva för optimal
bränsleförbränning samtidigt som det lär bidra till motorns mjukare
gång. Enligt KTM har detta bidragit till att den genomsnittliga
bränsleförbrukningen minskat med mellan åtta och tio procent, och
tillsammans med den numer 14 liter stora bränsletanken ger det längre
aktionssträcka.

Under passagerarsadeln döljer sig det lilla vridreglaget med vilket
det går att välja mellan tre olika motorprogram, där 3 betyder
sportläge, 2 är standard och 1 är "mjukis-läget". Skillnaden yttrar sig
genom mer eller mindre häftig gasrespons, där sportläget ger snabb
respons och "soft-läget" (1) är för dig som föredra lite mjukare
respons. Däremot finns det ingen skillnad vad gäller toppeffekt eller
effektkurvan.

Visst är motorn lite bångstyrig och vill gärna "stånka sig fram" då
jag kör i lägre hastigheter i staden, och det är stundtals svårt att
välja mellan vad som känns som en får låg etta och en för hög tvåa...
men allt detta är bortglömt så snart hastigheten är över femtio
kilometer i timmen. Då är resten en enda stor njutning. Kurva efter
kurva käkas med stor aptit på ett självsäkert vis och allt känns precis
som jag vill att det ska.

En intressant detalj är att 690 Duke går att få som fulleffektversion
med sina 70 hästkrafter (50 kW) eller 33 kilowattsversion alternativt
25 kilowattsversion. Närt du hämtar ut ditt nya exemplar hos
återförsäljaren programmerar denne ditt personliga exemplar och "reggar
in" den enligt detta. Skulle du vilja byta från exempelvis 25-kilowatt
till fulleffekt vid senare tillfälle krävs en "om-mappning" hos din
KTM-återförsäljare och en så kallad registrerings-besiktning. En
tämligen enkel och inte allt för dyr operation (cirka 1500 kronor).
 
Enligt den tekniska specifikationen är fulleffekts-motorn på 70
hästkrafter som bäst vid 7500 varv och 70 newtonmeter vridmoment vid
5500 varv. Utväxlingen med sitt 16 kugg lilla framdrev och 40 kuggs
bakdrev borgar för en topphastighet på omkring 190 kilometer i
mätarfart. Även om hög topphastighet kanske inte är anledningen till
varför man väljer att köra den här typen av motorcykel kan det vara
skönt att känna till att komforten är god även i 120-130 kilometer i
timmen, men att fartvinden börjar bli jobbig och kräver att jag kryper
ihop i högre hastigheter än så.

Kopplingen är hydrauliskt manövrerad och med antislirfunktion (APTC)
som förhindrar bakhjulslåsning vid allt för kraftiga nedväxlingar.
Kopplingen är lättjobbad precis som den sexstegade växellådan.

Körställningen passar perfekt för min 183 centimeter långa kropp. Och
det är egentligen först då körställningen diskuteras med mina kollegor
som jag inser att den även passar bra för kortare förare. Knäslutet är
super, och benvinkeln inte allt för extrem, Grund-körställningen är rakt
upp och ned, där sitter med händerna brett greppandes kring det
tämligen raka aluminium-styret.

690 Duke svänger villigt, självklart och enkelt oavsett om farten är
lägre i extremtajta böjar eller om hastigheten är skrämmande hög i
långsvepande höghastighetsböjar. Fjädringen är vare sig stötig eller
gungig, utan med fast grundinställning som lirar perfekt även vid
tuffare körning.

KTM hävdar att nya 690 Duke består av 90 procent nya komponenter, där
den nya växellägesindikatorn hos instrumenteringen är en välkommen
nyhet, vid sidan om varningslampan som indikerar om ABS-systemet är
avstängt.

Huvudramen är en fackverkskonstruktion av runda rör av krom-molybden
medan bakramen är tillverkad av aluminium. Fjädringskomponeterna är från
WP och förutom justeringsmöjlighet av fjäderförspänning hos
stötdämparen (som är med separakt länkage) saknas justeringsmöjligheter.
Framgaffeln är av upp-och-ner-vänd modell med 43 millimeters innerben,
och precis som hos stötdämparen erbjuds 135 millimeters fjädringsväg.
Grundinställningen är styv men samtidigt följsam och borga för god
komfort även då det går riktigt fort.

Det femekrade aluminiumhjulen är av 17-tums modell såväl fram som
bak, där framfälgen är 3,5 tum bred och bakfälgen 5 tum, och skodda med
120/70-17 och 160/60-17 tums däck.

Inför 2012 har KTM valt att göra 690 Duke till en motorcykel som
lämpar sig för en brdare målgrupp än tidigare. Den nya versionen av 690
Duke är inte i första hand en extrem busmaskin utan snarare en trevlig,
lättkörd och rolig nakenmaskin som passar en bred publik. Den passar bra
för dig som är nybörjare vad gäller det här med motorcykelkörning, men
även för dig med mer erfarenhet och höga krav på körglädje. Är du på
jakt efter mer pulver är det kanske läge att kolla åt någon av
990-maskinerna eller någon av de mer extrema supermotomaskinerna, där
nya 690 SMC-R kan vara något...
 
FAKTA KTM 690 DUKE -2012
Motor Vätskekyld, SOHC, 1-cylindrig fyrtakt
Borr x Slag 102 x 84,5 mm
Slagvolym 690 cm³
Effekt 70 hk/7500 varv
Vridmoment 70 Nm/5500 varv
Kompression 12,6:1
Bränslesystem Insprutning, Keihin
Transmission 6 växlar
Styrvinkel 26,5 grader
Hjulbas 1466± 15 mm
Sadelhöjd 835 mm
Fjädring fram 43 mm inverterad gaffel, 135 mm fjädringsväg, justering saknas, WP
Fjädring bak Enkelstötdämpare, 135 mm fjädringsväg, justerbar fjäderförspänning, WP
Broms fram Radiellt fyrkolvsok, 320 mm skiva, Brembo, (BOSCH ABS 9M+ hos ABS-versionen)
Broms bak Enkolvsok, 240 mm skiva, Brembo, (BOSCH ABS 9M+ hos ABS-versionen)
Däck/hjul fram 120/70 ZR 17, 3.5 x 17"
Däck/hjul bak 160/60 ZR 17, 5,0 x 17"
Tankvolym 14 L
Vikt (utan bensin) 149,5 kg (160 kg fulltankad)
Färg Vit eller svart
Pris 71.900 kronor (ABS-versionen - vilket är standard i Sverige)
ÅF Karlströms Motor Sala
den 10 december 2011 11:11



Reservdelar

Sortiment

Din kundvagn

Kundvagnen är tom
0 artiklar 0 kr
Till kassan
Fraktfritt över 1.000 kr
Snabb leverans
OBS minimum order 200kr
Stäng